Mums! Denna fyllning har en len god chokladkolasmak och  smeten till själva kakorna  är som små kladdkakor.  En barndomsfavorit precis som filkakan.

Förutom bakning av dessa godisbitar har jag även hunnit göra mussli, och både måla spegel. Jag grundmålade den på morgonen och strök på ett varv av färgen sen under kvällen. Emilia satt snällt bredvid och målade med sina färger på ett papper. Dagens lunch blev gårdagens köttfärslimpa ocg dagens middag blev makaronipudding med kassler och purjolök.

Chokladkakor med chokladkolafyllning

2 ägg
3 dl socker
1 krm salt
1½ tsk vaniljsocker
100 gram smält smör
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao

Rör ihop ovanstående (jag använde elvisp) och fyll kakformar till 1/3del . Grädda i ugnen ca 10-13min i 175 graders värme. Gör inget om det är lite kladdigt för de ska ju in en sväng till i ugnen.

Koka ihop i ca 3 minuter:

100 gram smör
2 tsk vetemjöl
4 msk socker
4 tsk kakao
2 dl gräddmjölk
(hälften grädde, hälften mjölk)

Fyll på kolasmeten i formarna och grädda ca 3-4 min.
(totalt ca 15 min)

 

Jag gjorde som vanligt i mina muffinsformar, fast med muffinsformar i.. Det kanske inte är nödvändigt med en sån plåt men mina blir snyggare då. En annan sak jag gjorde vara att frysa ner dom på plåten (styckefrysning) innan jag packade ihop dom. Då slipper man att de kladdar ihop varandra.. då går det till och med bra att ha i fryspåsar istället för plastbunkar.



och dagens lunch bestod av gårdagens rester, dvs köttfärslimpa, klyftpotatis, svenska grönsaker och squasch som min mamma
odlat och så pepprig gräddsås till det.


Receptet på köttfärslimpan finns under mat och dryck och heter indonesisk köttfärslimpa.

Liknande inlägg

1 kommentarer

Linnea

17 Aug 2011 18:40

Supergoda!! :) Har dock aldrig förstått det där med att bara äta en...

Kommentera

Publiceras ej