För flera år sedan smakade jag på min mosters hemmagjorda rabarbersaft. Jag minns den fräscha goda somriga smaken och nu har jag äntligen gjort min egen saft.

Jag använde

600 gram rabarber
5 dl vatten
3 dl socker
1 citron


Skär rabarbern i bitar (ca 2 cm). Skär citronen i skivor. Låt rabarber och citronskivor koka tillsammans med vattnet tills rabarberna har kokat sönder. (ca 10 min ) Sila rabarbermassan ovanför en kastrull. Låt stå och droppa så länge det finns vätska kvar. Vill man ha en ännu klarare saft kan man sila genom en silduk men jag har inte någon sådan. Tillsätt sedan socker och koka upp igen. Ta bort skummet med en sked.



Mängden socker variera beroende på hur mycket saft du fick ut efter att rabarbermassan silas. Jag fick 0,6 liter vätska och hade 3 dl socker. En regel är att ha ½ dl socker per dl. 1 liter saft = 5 dl socker.  Vill man ha en syrligare saft kan man ju naturligtvis minska på sockret.

Saften kan frysas för längre hållbarhet. Häll upp i rena glasflaskor. Jag hade inga så jag får hälla upp i fula plastflaskor tills vidare.

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej