Idag har jag gjort hemmagjorda snickers! Gjorde bitarna väldigt små för de är väldigt söta!
Detta behövs
350 g jordnötssmör osaltat med crisp
2 dl sirap
2 dl socker
9 dl cornflakes
200 g ljus choklad

Blanda jordnötssmör, sirap och socker i en kastrull. Hetta upp blandningen under omrörning utan att den kokar.

Mät upp cornflakes i en bunke och krossa med dem lite med handen. Häll i smeten och rör om.

Lägg blandningen över en plåt. Jag la ett bakplåtspapper ovanpå och tryckte ut allt med handen så att den blev slät och platt och täckte hela plåten. Det går även att använda sig av en kavel.

Smält chokladen i mikron och bred över kakan.

Låt stå kallt tills chokladen har stelnat och skär sedan i bitar

Liknande inlägg

4 kommentarer

Cammi

29 Nov 2011 22:08

Jag gör alltid såna men tycker inte om dem själv just för att de är för söta :-) Men gottegrisar har jag ju gott om runt i kring ;-)

Julia

30 Nov 2011 08:57

Jag är nog också en gottegris! Tänkte först att d e var för söta, men nog slankt det ner flera stycken ändå ;P Jag gjorde dem snäppet mindre än dina så de blir nästan som godisbitar. Jag har för mig att när vi gjorde dom när vi var små gjorde vi dem riktigt stora och det skulle jag nog ha svårt för!

Cammi

30 Nov 2011 10:00

Jag är så dåligt på att skära snyggt så det brukar bli ganska varierande storlekar på mina bakverk :-) Men det är bra att ha sånt där riktigt slisk hemma om man blir akut sötsugen då dämpar man det lätt med en liten bit :-)

Linnea

30 Nov 2011 11:36

Jag och M gillade dem jättemycket! :)

Kommentera

Publiceras ej