Enklare kan det inte bli! (möjligtvis hastbullarna då). Det bästa med denna bulla är att den inte behöver bakas ut (hipp hurra för oss som bakar med glutenfritt mjöl) och den ska bara jäsas en gång! (hurra, igen). Sen att den blir supergod och att de blir mycket fika är ju en annan bra egenskap! Receptet har jag hittat hos kryddburken men la till lite kardemumma för den ultimata smaken.

Bulldeg
5 dl mjölk
150 gram rumsvarmt smör
1 pkt jäst (50 gram)
1 dl strösocker
½ tsk salt
1 tsk kardemumma
10-12 dl vetemjöl

Fyllning
150 gram rumsvart smör
200 gram philadelphiaost
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker

Så här gör du:

Rör ut jästen med ljummen mjölk (fingervarmt). Tillsätt det rumsvarma smöret, sockret, saltet och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig, gärna i maskin eller med elvispens degkrokar. Använd en ugnsplåt med lite högre kanter och täck den med bakplåtpapper. Häll ner degen på plåten och tryck ut den i kanterna. Täck med en bakduk och låt jäsa 30 minuter. Gör sedan små hål jämnt fördelat över degen. Hålen kan du göra med en mjölad tumme eller en tesked.

Rör ihop ingredienserna till fyllningen.

Fyll varje hål med fyllningen. Pensla hela ytan med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 200 grader ca 15-20 min, eller tills den fått fin färg.



Av nån dum anledning stod min ugn på 225 (därav lite för mörk färg) Nästa gång ska jag nog göra hålen lite glesare, men lite djupare så att fyllnignen kommer ner lite mer.

Nästa gång ska jag nog testa att göra 2 olika smaker på fyllningen och göra halva med en smak och andra halvan av plåten med en annan smak. Tex, kanel eller chokladfyllning! Philadelphia/vanilj-fyllningen är dock superb - lite småsyrlig men ändå söt av vanilj

Skapar en ny kategori för fika som görs i långpannan för att göra det enklare att hitta åt receptet när man ska göra fika åt flera personer eller fylla frysen med gofika.

Liknande inlägg

3 kommentarer

Angelika

21 Sep 2011 20:24

hahaha. Jag var den som ramlade ;-)

Linnea

21 Sep 2011 22:13

Jag gillar verkligen din inspirationsblogg syster :) Fler borde känna till den :)

Madelene

22 Sep 2011 10:34

Det var så goda! Här är nya adressen btw.

Kommentera

Publiceras ej