Det här är en saftigt och god sockerkaka! Gjorde den senast förra veckan! JAg är sugen på att baka idag också eftersom det är helmulet ute. Min springform är dock på vift och så åt jag upp de sista äggen till frukost så jag vet inte riktigt vad jag ska baka.. Här har ni i alla fall kardemummakakan:
 
2 tsk kardemummakärnor
5 dl vetemjöl
3 dl strösocker
1 msk bakpulver
80 g smör eller margarin
3 dl mjölk
 
1/2 msk kanel
1 1/2 msk strösocker
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en rund kakform (utan hål i mitten).
Stöt kardemummakärnorna i en mortel tillsammans med en sockerbit.
Häll mjölet, sockret, kardemumman och bakpulvret i en stor skål. Lägg i smöret och finfördela det med fingrarna.
Häll ner mjölken i bunken och blanda ihop smeten med fingrarna. (Det blir kladdigt värre!) Du kan använda en sked, om du inte gillar att få smet på händerna.
Häll smeten i kakformen.
Blanda kanel och socker. Strö det över kakan.
Grädda i 35 minuter, längst ner i ugnen.

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej