Det blir lite pauser här på bloggen då och då nu under sommaren och det är ju för att vi flänger omkring en del och har inte tid för datorn :-) Ska i alla fall ta mig tid och lägga upp receptet på denna goda mäktiga chokladpaj som jag gjorde till fredagen!
 
100 gram smör
2 dl vetemjöl ( jag fick ta 2,5dl av mitt glutenfria)
1 msk kakao
2 msk strösocker
1 äggula
 
rör ihop allt utom äggulan. Jag brukar använda mig av en gaffel för att mosa sönder smöret och få ihop det med övriga ingridienser. Tillsätt sedan äggulan. Tryck ut i en form (t.ex. pajform eller springform). Förgrädda 10 min i 175 grader.
 
Smält smör och choklad i en skål i mikron.. Vispa ihop ägg och socker. Sikta i kakao och tillsätt sirap och creme fraiche (jag tog kesella för jag hade ingen creme fraiche hemma) . Rör i chokladsmeten och blanda ihop. Häll smeten i pajskalet och grädda ca 30 minuter i 150 grader. Låt kallna.
 
Koka upp grädden och stäng av plattan. Rör ner chokladen (hackad eller bruten i mindre bitar)  och rör tills den smält. Häll glasyren över pajen och låt stelna i kylen ett par timmar.
 
Servera med visprgrädde eller vaniljglass och färska bär.
Dag 1 hade vi en bärmix (hallon, björnbär, blåbär, vinbär) tillsammans med vispgrädde.
 
Dagen efter var det bara en liten bit paj kvar så den gjorde vi små bitar av som vi la i efterrättskålar tillsammans med glass, grädde, maräng, och färska jordgubbar!
 
 Recept och bild från kokaihop.se

Liknande inlägg

2 kommentarer

Knaada

29 Jul 2012 22:49

Den såg farligt god ut, det måste jag testa :)

Knaada

30 Jul 2012 21:24

Hej igen :) Tack själv!

Självklart får du låna bilder!

Ha en fin kväll :)

Kommentera

Publiceras ej