Ica hade nyligen en grilltävling och här är de två vinnande bidragen:

Gör en 3-rätters på grillen:

Förrätt: Paprikahalvor med fetaost i ett foliepaket, med lite basilika och olivolja.

Huvudrätt: Grillat kött, t.ex. egen-marinerad fläskytterfilé, med potatisgratäng gjord i foliepaket. När man gör gratängen i foliepaket behövs det mycket mindre grädde vilket betyder att gratängen också blir mindre onyttig men ändå precis lika god!

Efterrätt: Grillade exotiska frukter, t.ex. ananas, jordgubbar och kiwi, med glass. Fräscht och roligt!
Att använda grillen till samtliga rätter är både smidigt och enkelt. Det sparar på energi att inte använda ugnen samt att det blir smidigare att ha allt på ett och samma ställe, man slipper springa ut och in.


Rök räkor och fläskfile på grillen:

Gör i ordningen en kolbädd och när det är perfekt lägg en stor bunt enris på kolen. Lägg de frysa räkorna och/eller fläskfilé i bitar som legat i marinad gjord på soja, sweet chili., grilllkrydda och vitlök. Lägg på locket och låt det grillröka tills räkorna är bruna och köttet är färdigt. Till räkorna gör man en sås på creme fraiche med örtkryddor i och doppar dem i. Till köttet äter man en god sallad med rödbetor och sparris i samt tomat, fetaost och sallad.
(från Kicki Kun, Eskilstuna)


Vi har inte premiärgrillat än och jag börjar bli riktigt sugen på det!!Jag tycker de här idéerna var bra för en grillmiddag.

Påtal om grillning, har ni testat nån av de här små grillarna? Funderar på att köpa en när det bara är jag och min sambo som ska grilla borde de fungera


Grillhink från Biltema 99kr, och miniklotgrill 149 kr Ica Maxi .

Inte så mycket att fundera på med det priset! Borde vara perfekt för strandgrillning!

Liknande inlägg

1 kommentarer

Ellen Pettersson

31 May 2012 21:31

Hejsan får jag tipsa om min tävling? Du kan vinna en JET SET klocka värd 998:- Dessutom lottas det ut massor av presentkort från UR & PENN.



Kom direkt till tävlingen via länken. Eller gå in på min blogg www.alltomellen.blogg.se



http://alltomellen.blogg.se/2012/may/finalvecka.html



Jag hoppas hoppas hoppas du vill vara med och att vi båda vinner :)

Kram Ellen

Kommentera

Publiceras ej