Vet inte vad jag ska kalla mitt lilla tårtexperiment men det är en glasstårta som är väldigt enkel att göra. Av en slump så jag att vi hade kvar chokladbollar i frysen och tänkte att dessa kan jag använda i glassen. Så kom jag att tänka på digestivebottnar och tänkte att en botten av chokladbollar borde fungera! Behövde göra något enkelt till dagens firande av våran 2-åring så att förbereda en glasstårta igår var perfekt. Ja, det blev väldigt gott också och det här hade jag:

1 paket vaniljvisp (2,5 dl)
4 msk starkt kaffe (ca 1tsk snabbkaffe pulver och några matskedar hett vatten att lösa upp pulvret med)

6-8 chokladbollar
Ev choklad eller annat att dekorera med (nougatsås blev en god kombination till kaffesmaken)

Gör kaffet och låt det svalna!
Dela/mosa chokladbollarna och tryck ut till en botten i en form. (Jag hade bakplåtspapper fastklämt i en springform för att jag lättare skulle få lös den färdiga tårtan.
Vispa vaniljvispen hårt och rör ner det kalla kaffet. Häll över chokladbollsbotten och täck med plastfolie och låt stå i frys ca 4 timmar (eller mer). Idag dekorerade jag med nougatsås och chokladsås och sedan frös jag den igen så att dekorationen fick stelna till. Vi serverade även med vispgrädde som de som ville kunde ha till. Eftersom det var kalas och ganska mycket folk hade vi även en stor skål med glass och maränger på kalaset! Rätt skönt att satsa på lite glass och sedan slippa allt annat fika!

Ska fortsättningsvis satsa på färre sorter på kalasen :-) (tror jag). En nöjd 2-åring var det då. Vi hann även plocka några kvistar med blommor på från buskarna så lite dekoration med blommor, ljus och mini-vimplar blev det på en somrig ljuslila blommig duk :-) årets sista sommardukning! (?). I present har hon fått ett rosa slott (tält), baddocka, kläder, böcker, trädgårdsmöbler till nästa sommar, cupcakes i trä med tillhörande kakfat och en ponny som E köpt till henne för egna pengar på en loppis. Perfekt allihopa enligt mig!

Liknande inlägg

1 kommentarer

mamma/mormor

29 Aug 2013 12:01

Glasstårtan var jättegod. Den ska jag komma ihåg att göra.Kanske att på lut i frysen!!?

Kommentera

Publiceras ej