Den här kakan är enkel, men god!!! Nästa år ska jag bara göra denna variant när det kommer till saffransbakningen. Det fungerar superbra att byta ut vetemjölet mot glutenfritt mjöl och när du gjort kakan kan du antingen frysa in den (om det blir kvar något) eller ha den framme för den håller sig färsk några dagar.
 
3 ägg
2,5 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten
1 pkt saffran

Fyllning: Kokas häftigt i 2 minuter
125 gr margarin
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Gräddas i 175 grader i ca 35 min.
Vispa ägg och socker, vispa ner ägg, mjöl och balpulver. koka upp vatten i vattenkokaren eller på annat sätt. Jag hällde upp 1 dl vatten i ett glas. I glaset satte jag sedan mortlan saffran och lät det stå¨ett tag. Jag vet inte hur stor effekt det ger men jag inbillar mig att man får ut mer saffranssmak då. Vattnet med saffranet hälldes sedan ner i smeten. Ströbröda en form (tex med kokos eller glutenfritt mjöl om du ska göra den glutenfri). Grädda i 30-35 min i 175 grader i mitten. (om kakan får mycket färg kan du lägga på ett bakplåtspapper för att inte bränna ytan.
Dela kakan på mitten och dränk de båda bottnarna med den kokta fyllningen.

Låt kakan svalna, dela den på mitten och lyft isär delarna. (Du kan passa på att sätta bottendelen på en snyggare fat om du gjort kakan i springform)
Koka upp fyllningen och häll över de båda bottnarna. Lägg ihop kakan och låt den svalna. Pudra med florsocker innan servering.
 
Känns receptet bekant? Är en s.k. Sverigekaka/vaniljdränkt sockerkaka fast med saffran i .. supergod och enkel om ni frågar mig!

Garnera med siktat florsocker

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej