• 100 gram smör
  • 1 dl socker
  • 1 kuvert saffran
  • några droppar varmt vatten
  • 2 msk sirap
  • 1/2 tsk bikarbonat (eller 1 tsk bakpulver) 
  • 2 – 2½ dl vetemjöl (eller ca 3,5 dl glutenfritt mjöl) 

Låt smöret stå framme en stund och bli mjukt. Stöt saffranet i en bunke med lite av sockret och några droppar varmt vatten så att den löser sig. Blanda ner smör och resten av sockret. Rör i sirap, mjöl och bikarbonat. Känn efter hur mycket mjöl som behövs för att degen ska gå att forma, när jag gör med mitt glutenfria måste jag använda mycket mer än vad som står i receptet annars flyter de ut för mycket vid gräddningen. 


Antingen gör man som med sirapskakor, gör till längder och skär dem snett efter gräddning eller så rullar man små bollar så flyter de ut till runda kakor. Jag tycker det senare är lättare om man gör glutenfria kakor. 


 Grädda i 175 grader i cirka 10- 15 minuter. 


De blir väldigt smakrika så nästa gång ska jag öka på till 150 gram smör osv.. Men ett kuvert saffran.



saffran, saffranskakor,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Mamma

19 Nov 2013 19:08

Goda blev dom!

Svar: Ja gillar man saffran gillar man dem definitivt :)
Inredning och sött! - en samling inspiration

Kommentera

Publiceras ej