Dags att sammanfatta det gånga året. 

Huset 
Jag skulle testmåla en dörr - det slutade med 7 dörrar och dörrkarmar. Från brunsvart till vitt. När jag ändå höll på så tog jag en toalett, det stora sovrummet nere samt fönsterfoder i båda sovrummen. 

Målade om lilla toaletten, från teracotta med bård till vitt. Ett badrumsskåp sattes upp ovanför toaletten. Badrummet hade inga förvaringsytor tidigare. Lampan och mattan fick vara kvar som ett minne från det år då huset byggdes. 

Stora sovrummet nere målades vitt. Har en gång i tiden varit vitt men färgen hade gulnat. Det blev stor skillnad att göra foder och fönsterbrädor vita. Senare sattes även grå heltäckningsmatta för ett mjukare och varmare golv. Även här lyfte färgen rummet - från brunt till grått. Detta blev vårat sovrum. Får uppdatera med bilder sen. Emilia fick ta vårat sovrum uppe - det blev lyckat på många sätt! Hon använder sitt rum mer nu när det är på entréplanet. Och vi fick ett svalt sovrum som används även för annat (sport, tv-spel, läsning..) soffan är kvar i detta rum. Sambon har därmed fått en vrå för lite lugn och ro. 

Noomis rum
Noomi fick en skänk när sambons morfar gick bort. Passade fint i detta rum som även har en stor stringhylla. Ribbstolen målades vit och sattes upp. 

Emilias rum
Som nu är uppe. En madrass är ryggstöd till när de vill sitta i den. Två stora rosa tyger syddes ihop för att täcka både säng och ryggstöd - som en soffa. Hon fick lite tavlor som sattes upp. Ett klaffbord fungerar som avställningsyta och skrivbord. Båda tjejerna ryms här vid bordet. 5 spegelgarderober finns här - vilket passar dem. Mycket här är dock provisoriskt. 

Investeringar 
Garageport med fjärrkontroll 
Luftvärmepump till övervåningen 

Huset ute
(Vissa) Gula knutar blev vita 
Pallkragen med plantor blev i slutet av sommaren ett stort jordgubbsland som förhoppningsvis ger skörd kommande säsong. 
Ett pilträd togs bort
Körsbärsträd och aroniaträd planterades samt två hallonbuskar. 
Krusbärsbusken som såg förfärlig ut kapades och upp kom istället nya friska grenar. 
En rosenbuske skulle plockas bort, men när den började växa efter att ha kapats så var den helt plötsligt mycket finare och mer passande. Den får ännu vara kvar! 
Planterade även röda vinbär och rabarber. Rabarber satte jag på två olika ställen för att se var de trivs bäst. Förhoppningsvis kan det bli rabarber i olika omgångar med tanke på deras olika lägen. 

Förhoppningar och mål inför 2019 (huset) 
Måla klart några gula detaljer (vindskivor) 
Göra ram till jordgubbslandet (väldigt provisoriskt nu) 
Fortsätta hålla efter på ängen och göra en stig ner till ån. Röja lite vid ån för bättre sikt. 

Eventuellt plantera fler bärbuskar och träd, mer jordgubbar. 

Om tid och lust finns så ska även blommor planteras på framsidan och uppfarten breddas. Långsiktig plan är framskisssd men det görs i mån av tid och lust. 

Arbete 
Böt arbetsplats. Väldigt vemodigt då mins kollegor blivit som en familj för mig. Så mycket som hann hända med mig själv under dessa år, så fint stöd och så mycket jag fick lära mig. Saknar arbetsplatsen i Antnäs! 
Ny arbetsplats och ny roll - nu som fritidspedagog! Så underbart roligt och fina peppande kollegor. Passar mig perfekt att jobba i byn, lite frisk luft på vägen till och från jobbet. Promenader på lunchen har det också blivit. Detta för att få dagsljus under de mörkaste månaderna. Ser med spänning på framtiden. Har jobb fram till juli och sen får vi se vad och var fortsättningen blir. 

Kreativitet 
Hittat ett lugnare jag och därmed finnit lust och ro till att rita mer. Även fotar en hel del. Som ett roligt minne så hamnade en av mina bilder på norrbottenkurirens framsida. I december var jag även med i P4 norrbotten och pratade lite om mitt fotande (i samband med att min bild blev vald till veckans bild) 

Personlig utveckling och nya kunskaper 
Lärde mig göra egna gelénaglar! De blir bättre för varje gång och håller sig fina i ca 4 veckor. 

Höll igång träning av ryggen vilket har gett resultat. Jag har aldrig haft så lite besvär som nu. Känns bra att kunna bli äldre och kroppen blir bättre och bättre! Fokus har legat på bålstyrka, som en bonus så har benen blivit starkare. Nu utmanar jag mig själv att låta resten av kroppen bli starkare! 

Jag har varit mycket i skogen - bra på många sätt. Plockat bär och svamp. Fått tillbaka intresset för att göra egna saker, lagat mat från grunden, göra sylt osv. Detta vill jag fortsätta med! 

Tankar inför 2019
Nytt för 2019 blir en bullet journal - för reflektioner, framåtsyftande planering och mål samt lite strukturering av tankar och idéer . Börjar med kurs i januari tillsammans med en vän. 

Jag ska vara snäll mot mig själv. Fortfarande behöver min sambo dra i handbromsen åt mig. Det vore bra om jag själv kunde lära mig göra det. Fram till dess är jag otroligt tacksam över stödet på hemmaplan, kärleken vi ger varandra och alla fina samtal som leder oss båda framåt. 

Jag måste lära mig att kunna leva bland mindre organiserade miljöer. Jag måste acceptera att jag inte kan förändra allt. Jag kan inte förändra min omgivning och måste lära mig leva med det. Jag måste försöka att inte låta miljön ta energi och fokusera på det som är viktigt. 

Avslutningsvis - jag tar med mig alla lärdomar, fina minnen och erfarenheter in i det nya året. Känns bra att reflektera över det som varit så man kan fortsätta på samma spår och förändra det som varit mindre bra. 

Gott slut och Gott Nytt År 

(null)




Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej