Ett nytt år 
 
Det är svårt att blicka framåt utan att också titta bakåt på året som gått. 
 
Fina minnen finns sparade. Inombords och på bild. De sämre minnen bleknar .. så småningom och det är kanske en del i att ta sig vidare. De sämre stunderna finns men de finns sällan på bild. Kvar i ryggraden finns nya lärdomar som hjälper oss vidare här i livet.  
 
Positiva saker som häder under 2017 vi vann en budgivning på ett hus och kunde därme under sommaren slippa lägenhetslivet - mycket positivt på alla sätt och vis! Innan vi flyttade fick vi även bygglovet för balkongen beviljat så efter två veckor som husägare så startades byggnaden av våra stora balkong! Jag får leta upp bilder och visa er mer av den sen. En annan positiv sak var att yngsta barnet började skolan. Detta har inte varit helt enkelt, men  hon nu kan få gå hem med storasyster vilket gör det lite lättare för oss och barnen känns lite piggare när de är hemma i lugnet lite mer än tidigare. Jag bestämde mig även för att jobba 80% under nnovember och december och och beslutet att fortsätta så även under våren. Mer tid till barnen och mer tid till att andas och ta det lugnt. Det behövs nog. Under detta år har jag fotograferat mycket. Mycket tack vare att jag lever med en som också har detta intresse - vi kan båda stanna upp vid småsaker och vrida och vända för att försöka få till den rätta känslan i bilden. 
Jag har även i år varit mer hos min pappa än någonsin. Jag fick tillslut ta beslutet om att se på eller kliva in i hans liv och ta över lite. det har varit rätt jobbigt och jag har hämtat stöd av andra, bl.a. familjen. Även här blickar jag ändå framåt med realistiska med positiva tankar. 
 
Positiva tankar jag tar med mig under 2018 - Uppskatta det lilla, den vackra naturen, den goda maten, de givande samtalen mm. Jag försöker även andas, ta det lugnt och få till bra dagar även under vardagar. Jag försöker att inte leva för helgerna utan för alla dagar. En promenad, en bastu, en film eller läsning av en bok är sådana småsaker som man orkar med och som ger mig något. För den sakens skull trycker jag inte in för mycket - att göra inget och att sålla bland allt det roliga har varit viktigt för att orka. 
 
Vi hade en väldigt lugnt och fin nyårsafton, jag och min sambo. Vi pratade om året som varit och blickde framåt. Nya personliga mål, nya mål med huset och nya resor att längta till. 
 
och när jag ändå nämner huset - jag har möblerat om i köket igen :-D Jag passade på igår när barnen lekte nere och sambon var på jobbet. När jag är själv funderar jag gärna på inredningen - en sorts avkoppling för mig. Ett klaffbord åker ner och det stora tunga skåpet fick byta plats. Kökssofann får vara en del av "relaxdelen" i köket. 
 
 
 
 
Bild från en snöig nyårsafton.
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej