Oj vad vintern har känts lång! Jag som trodde 24 dagar i Thailand skulle korta ner vintern men det blev nästan tvärtom. Nu närmar vi oss äntligen april och vår och odlingsinspieationen flödar! 

Trots lång vinter tycker jag att det ändå varit en bra vinter. Barnen har varit friska alla dagar hittills och vi vuxna också. Vi har tagit helgerna som de kommer - mycket vila och hemmamys. Jag har börjat göra naglar på andra för en liten slant (tar 150kr för materialet). Det tar mellan 2-3 timmar och det finns fortfarande mycket att träna upp, men än så länge känns det så roligt och det är ju bra! 

Jobbmässigt har det varit lite sisådär, men varje gång det känns tungt så tänker jag på mitt förhoppningsvis långa arbetsliv och alla möjligheter som finns!! Tankarna går mer och mer mot att hitta jobb där jag får lära mig nya saker och utvecklas ännu mer, gärna en helt annan bransch!! Samtidigt som jobbet i skolan är roligt och lärorikt det med! En stor fördel är all utetid och att jag ibland har nytta av mitt intresse för skapande. 

Drömmar och visioner! Vi pratar ofta om Thailand, värmen och de fina människorna. Målet är nu att inom en tvåårsperiod åka dit med barnen. Även barben hjälper till att spara genom att städa här hemma (för att få veckpeng) och vi har dragit ner på onödiga köp för att kunna lägga undan pengar. 

Mitt intresse för eget kött och växter har fortsatt och jag har i år satt en massa olika sorters tomat, chili och paprika. Hur det blir med växthuset hos svärföräldrarna får vi se. Antingen köper vi ett nytt eller så måste vi laga samt flytta på det gamla. På sikt vill jag ha höns och fiska med. Tror inte vi köpt en enda bit nöt eller gris de senaste halvåret med undantag för nån bit korv och skinka. Hare, orre och järpe ligger i frysen och väntar på att bli en måltid. 

Ett annat steg i rätt riktning tog jag förra helgen och beställde en bokashi, dvs en egen kompost. Jag tänker därför säga upp bruna tunnan! I vinter har jag även haft kaffe, frukt- och äggskal för att få en näringsrikare vatten till inomhusväxterna. Jag säljer bort en del av växterna för att ha plats för sommarens plantor.

Läs mer om bokashi på bokashi.se

 https://blogg.bokashi.se/fixa-tomathinkarna-pa-vintern/

Jag har börjat läsa "konsten att stöda" av Mari Kondo. Den är så bra att man kan tro att det är jag som skrivit den 🤣 Kanske inte, men jag älskar ordning och reda och huvudsyftet med boken är inte att städa utan snarare att ge alla saker en plats i hemmet så att det blir lättare att hålla ordning och på så sätt städa mindre. Det är också viktigt att inte ha mer saker än nödvändigt och de "prydnader" du ska bara sådan som du verkligen gillar - allt annat ska bort! Så nu ska jag läsa vidare och försöka verkställa detta efter bokens råd. 

Idag ska jag plantera om lite och rensa lite kläder 😁

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej