Hej å hå! Jag har jobbat lite mer än vanligt så blogglusten har varit noll. Däremot funderar jag en del på detta med inredning.. funderar bland annat på om man måste bestämma sin stil för inredning eller om det blir min stil efter vad jag gillar.
 
Hur som helst, oavsett hustyp och tillverkningsår så har jag varit sugen på ett mer lantligt kök. Ett som bland annat skulle ha spår i luckorna och gärna med knoppar och charmiga mindre handtag. Även vitrinskåp/köksskåp med glasdörr har jag varit inställd på men nu har jag börjat tänka om. Funderar på att ha ett så vilsamt kök som möjligt. Ett kök med släta luckor och inga handdtag. Detta för att dels underlätta städning och dels för att det inte ska bli för rörigt då det är ett litet kök som man ofta passerar och går igenom när man ska till andra delar av huset. Jag tänker mig att det kommer bli ganska tidlöst också på så sätt. Men det finns fortfarande inget som slår ett charmigt lantligt kök men det behöver jag inte ha här och nu just idag (?).
 

Detaljer som jag känner väldigt starkt för i övriga hemmet är det mer rustika/industriella - trälådor, lastpallar, kabeltrummor.. det är sånt jag kommer behålla. Färgmässigt kommer hemmet alltid att förändras och nu under våren blir det klassiska vårfärger - pasteller! Jag kommer fortsättningsvis också ha vissa äldre saker - så som pinnstolarna, 50-talsstolen, stringhyllan (visserligen nyproduktion men samma design som när den började tillverkas). Jag älskar det skandinaviska - det ljusa, det luftiga, naturmaterialen (trä, sten..) jag inser att det är flera stilar som möts i hemmet - flera pusselbitar som ska bli ett helt pussel. Tänker jag på mina designfavoriter så blir det just skandinavisk design! Väldigt typiskt oss svenskar kanske.. Det är nog därför jag ofta fastnar för Alvhem mäkleris många sekelskiftlä'genheter - inte just för själva byggnaderna utan för att deras stylister är så duktiga på att lyfta fram fina föremål/möbler.
 
äsch vad jag babblar.. behöve nog försöka reda ut lite tankar för att se om jag komma fram till rätt stil på köket för oss :-) Vad tycker ni som orkade läsa mina tankar? Vilket kök? Ett tidlös eller ett lantligt? 
 
Jag ville ju egentligen bara visa er min första köksskiss (den första jag gör med elgigantens ritverktyg) ..
 
Nu är inte golven valda och inte bänksskivor heller men detta är ett förslag på kök som jag har. Där dörren är ritad finns ingen dörr - men en dörröppning. den nedre kortsidan är helt öppen mot matplatsen och sen till höger kan man gå vidare mot trappen som leder upp eller vidare till vardagsrummet. Detta är absolut inte spikat, men en ide. Känns inte som att vi kan göra så mycket med detta kök men förändring det blir det ändå.
 
Här jag jag i alla fall lämnat öppet för att kunna ha öppna hyllplan. Jag valde även inte så höga skåp - tänkte att det skapar mer rymd!?! men då blir det mindre förvaringsyta förstås.
 
Äh, nu släpper jag detta för stunden. Jag återkommer säkert en annan dag med mer tankar att reda ut.
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej