Igår bakade vi två favoriter - chokladbollar och chokladkakor med chokladfyllning på! Mums. Testar att förändra chokladbollsreceptet lite.. Jag glör en bas (200 gram kallt smält smör, 1½ dl socker, 2 msk vaniljsocker, 4 msk kakao) och sen har jag delat den i två delar. I ena delen har jag tillsat lite extra : 1msk kakao, 8 rutor blockchoklad, 4 msk starkt kallt kaffe) och den andra delen får vara som den är (tänkt till barn och de som inte gillar kaffe- och chokladsmak) När man har smält smör måste smeten få stelna ordentligt i kylen innan man rullar bollarna.
Notis; extra vätska kan behövas om man utesluter kaffe.

De andra chokladkakorna hittar ni HÄR . (de som finns på bilden nedan)




Vi gjorde även kladdkaksmuffins för någon dag sedan. En bra kaka får man av att göra chokladkakorna som är på bilden ovan och sedan ta grädde istället för chokladfyllning. Vi dekorerade med bär och strössel till de som inte äter bär (ja, tänkt att det finns dom som inte äter bär..)



Liknande inlägg

2 kommentarer

Elin

28 Apr 2012 22:11

Men gud vad gott det ser ut! Jag har inte haft någon smak på över tio dagar då jag är så förkyld, och nu nästan dreglar jag över alla matbilder jag ser i bloggar haha.. Så fort jag får smaken tillbaka blir det nåt slags bak iallafall!

Linnea

02 May 2012 11:00

Åh vad gott.. Längtar till 1 juni. Då kommer jag och hälsar på varje dag ;D

Kommentera

Publiceras ej